Eurokaz / Hrvatska kuća / ADU

POVRATAK

Iako na prvi pogled odabir ovogodišnjih temata: socijalna centrifugalnost, etnološka zaglavljenost, može djelovati začuđujuće u kontekstu dosadašnjih Eurokazovih programskih stremljenja – 30. obljetnicu svog djelovanja Eurokaz je ljetos obilježio antropološko-plesno-kazališnim projektom Plac – uprizorenje drame Povratak Srđana Tucića ima čvrste eurokazovske razloge i implikacije. Ovim odabirom, Eurokaz nastavlja svoj rad na revidiranju i prevrednovanju ustaljenog i odavno zadanog odnosa prema, ne samo, dramskoj baštini. Pa tako Plac razotkriva arhaiku ekoloških idila metaforički predstavljenu kumicama s tržnica, dok se Povratkom jedan socijalni mrak zasićen folklornim kontrapunktom podiže do mitskih zasićenja.

 

Jednočinka Povratak (1898.) zasigurno je najbolji primjer vitalnosti hrvatskog dramskog modernizma a većina teoretičara tumači ga, doduše, i kao paradigmatski primjer scenskog verizma, no zamjera mu pretjerani teatralizam i nepotrebnu melodramatičnost. To je drama iznimnih emotivnih vibracija, sa na prvi pogled, šablonom ljubavnog preljuba, koja najavljuje veliki zamah hrvatskog dramskog ekspresionizma, perioda kojim se hrvatska književnost dovinula do europskih razmjera i anticipacija. Ali Povratak je u našoj suvremenoj scenskoj proizvodnji zaboravljena drama, iako priziva kritičku društvenu aktualnost (odlazak s ognjišta, emigracija) i izaziva današnju strukturu osjećaja, određenu bezizlazjem i tupošću.

 

Ovo uprizorenje kanonskoga teksta hrvatskog modernizma u režiji studentice 1. g. MA Studija kazališne i radijske režije Arije Rizvić ispitna je produkcija iz Suvremene inovativne režije pod mentorstvom profesora Branka Brezovca. Rizvićkin rad trudi se oko stilskog i žanrovskog prekodiranja samozatajno, ali nepokolebljivo nudeći reviziju u vrednovanju i katalogizaciji hrvatske dramske minulosti te upozorava na autentično zrnce dramske ekspresionističke inovacije i genijalnosti Tucićeva teksta. U ovoj predstavi predložak titra i balansira na nevjerojatno suptilan način i u svojoj prikrivenoj poetskoj širini postaje nesvodljiv na banalnu melodramu ili na politički i socijalni pamflet uz, danas vrlo popularnu, pojednostavljenu kritiku kapitalizma. Predstava je to eksplozivne kinetike, puna rubnih planova, no najjača je i najpotresnija u trenucima kad lukavo mijenja očekivanu optiku pretvarajući brutalnost u iznenađujuću nježnost, vulgarnu neotesanost u delikatnu eleganciju, melodramatiku u uzvišenu ozbiljnost, u svojem finalu nudeći blagost i toplinu umjesto očekivane osude.

 

Uz ADU, koproducent predstave je i udruga Hrvatska kuća u čijem se prostoru predstava igra. Riječ je o udruzi koja već godinama s dirljivim dostojanstvom pokušava približiti nesigurne predbilježbe suvremenosti autentičnom, kako se kaže, narodnom rukotvorstvu. Arhetipski tonovi Tucićve drame, dakle, tonovi od kojih ni danas ne možemo pobjeći, potražit će u artefaktima Hrvatske kuće svoju od nelagode pročišćenu zavičajnost.