|
|
|
EUROKAZ, logika novog kazališta
Novo kazalište iz
Eurokazova podnaslova postalo je žrtva semantičke
ekspanzije. Značenje mu je dvojno, u prvom smislu aktivno, produktivno,
a u drugom ukočeno, gotovo državotvorno,
kakvo je u Flandriji, Quebecu, Kataloniji ili kakvo je bilo u Sloveniji. S
jedne strane misli se
na razvitak kroz istraživanje i kritiku prirode kazališta, a s druge na rezultate
i intelektualno stanje duha usvojeno takvim praksama. Novo kazalište postoji
i u protokolarnom smislu kao zbroj predstava, performansa i akcija, prihvaćenih
ili ne.
U povodu Eurokazove petnaestogodišnje bilance, poduzimam manevar čitanja
bilješki. Izuzeti polemike i analize predstava, a iznaći moguće sinteze.
Ukazati na Eurokazove upute za novi teatar kroz presjeke velikih evropskih
pozornica (Giorgio Barberio Corsetti, Rosas,
Jan Fabre, Needcompany,
Blanca Li, Philipe Decouflé, Gerald Thomas...), pionire novog teatra (Robert
Wilson, Hans Jürgen Syberberg, Achim Freyer...), panorame osobitih sredina
(Zapadna obala SAD, Skandinavija, Južna Amerika, Japan, Indija
), populariziranje
sloma
kazališnih hijerarhija (ikonoklastički i postmainstream projekti). Na
pozitivan račun Eurokaz bilježi oblikovanje kritičkih civilnih inicijativa
diskusijama o totalitarizmu, postmodernizmu, ali konačno i zauzimanjem
pozitivnog stava prema svim oblicima rasnih, spolnih i političkih razlika.
Ne manje važan napor je u izgradnji infrastrukture poput promocije novog jugoslavenskog
kazališta koncem osamdesetih, koprodukcijski projekti s Ivanom Stanevom, François-Michel
Pesentijem, Jean-Michel Bruyčreom, festivalske produkcije Branka Brezovca, Montažstroja,
Ivane Popović, te utjecaj koji je festival imao na novi redateljski val
u zemlji.
Petnaest godina festival ukazuje na ono što bi kazalište moglo biti. Ne pratilac,
ne komentator, već akcija izvan i dalje od realnosti. U počecima
fokusiraju se kolektivna energija užitka (La Fura dels baus), sloboda
javnih prostora i njihove utopijske projekcije (Ilotopie, Plasticiens
Volants), ispituje se uloga grada kao kazališnog toponima (Royal de
luxe), tijelo kao oslobođeni stroj (Rosas). Retrogradne tendencije
(Rdeči pilot, rani Socěetas Raffaello Sanzio) u vremenu
dezavangardiziranih avangardi usvajaju njihove estetske postupke, stilska sredstva
i šokantne teme. U jednom permisivnom sustavu društva i umjetnosti, "nova avangarda"
predstavila se kao umjetnost utopijskog sna povijesnih avangardi.
U devedesetima
Eurokaz nadomješta san za velikim kazališnim redom (The Station House Opera, Achim Freyer, Theatre du Radeau,
Jan Fabre), novu organizaciju smisla teksta (Ivan Stanev, Branko
Brezovec, Needcompany). Festival slama iluziju o autonomiji
kazališta koje nas štiti od onoga što bi nas moglo razoriti u dubini
(François-Michel Pesenti, srednja faza Raffaella Sanzia, Gekidan
Kaitaisha).
U natpisima o Eurokazovu novom kazalištu, ako nisu
nerazumijevajući,
prevladava blagonakloni pristup koji ga tretira kao poželjnu suprotnost
tradicionalnom kazalištu. Neka postoji, ali u umjerenim količinama,
na određenim mjestima, za određenu publiku. Apologeti
rade grešku pretpostavljajući shematizmu tradicionalnog teatra
neshematizam novoga. Tako ponavljaju povijesno određen kategorijalni
par koji pripada vrstama suprotnosti mehaničko-određeno-vanjsko-prinudno
prema stvaralačkom-slobodnom-unutarnjem-spontanom. Blagonaklonost
groteskno promašuje stilske i sadržajne konstrukcije novoga kazališta,
kao što veličanje kreativnosti prema shematizmu samo drukčije
kodira model građanskog stajališta. Paradoks sukoba oko eurokazovskih
estetika je u uzoru prema kojem je tradicionalno umjetničko
kazalište "realistički" ili "psihološki" teatar kraja devetnaestog
i početka dvadesetog stoljeća. Nakon velikog praska povijesnih
avangardi i moderne, "realističko" kazalište postalo je umjetnički
neistinito i neprimjereno novom vremenu, iako empirijski i danas
dominira na većini svjetskih pozornica.
Usporedimo tradicionalno
kazalište s mislima sna, a novo
sa sadržajem sna. Freud ih u Tumačenju
snova naziva
dvjema verzijama istog sadržaja u dva različita jezika gdje
nam "sadržaj sna izgleda kao prijenos misli sna u neki drugi način
istraživanja, čije znakove i sintaktičke zakone trebamo
otkriti uspoređivanjem originala i prijevoda. Misli sna su
nam razumljive čim smo za njih saznali, a sadržaj sna prikazan
je hijeroglifskim pismom".
Osvjetljavanje razlika između novog i tradicionalnog kazališta
bi bilo analogno Freudovim tumačenjima snova. Riječi
i slogove zamijenimo s prizorima. Sastavljeni u cjelinu predstave
više nisu besmisleni (što je najčešći prigovor tradicionalista)
nego daju konzistentnu estetsku misao (dramaturgija nespojivoga
Branka Brezovca, komparativna dramaturgija Ivana Staneva, analogna
dramaturgija Needcompany, asocijativna dramaturgija Socěetas
Raffaello Sanzio). Klasična (zato najjednostavnija)
izvedenica freudovske interpretacije novog teatra predstave su
Roberta Wilsona.
One su zagonetke u slikama, a užitak gledanja (i naknadnog analiziranja)
usporediv je s rješavanjem zagonetke rebusa. Promatraju li se takve
predstave kao linearna (slikarska ili dramaturška) kompozicija,
postaju besmislene i bez vrijednosti. Isti se postupak gledanja
može primijeniti na gotovo cijeli korpus novog teatra.
Prizori iz
predstava Branka Brezovca ne mogu se čitati isključivo
u simboličkom ključu značenja, već treba iznaći
predmete, njihovu "osjećajnost", slike ili njezine fragmente,
te ih prevesti natrag u riječi. Lanac označitelja kakav
dobivamo na taj način nudi nam novu misao, koja na razini
smisla nije povezana s tradicionalnim prizorima (kao što između
slika u rebusu i njegovih rješenja ne postoji značenjska povezanost).
Tražimo li dublji smisao prizora predstave Cezar Branka
Brezovca, sami se osljepljujemo za latentnu misao koja se izražava
u takvim prizorima. Traganje za simboličkim smislom slika
u predstavi Sea & Poison skupine Goat Island zavarava
u nalaženju konačnog rješenja. Jedina veza između površinskog
sadržaja prizora i njihove latentne misli kreće se na razini
"igre riječi", na razini u sebi besmislenog označiteljskog
materijala. Posve osobnu anegdotu o dodiru s tarantelom, Goat
Island rastvara u cijeli lanac nepredvidivog asocijacijskog
toka. Krajnje dekomponirane kretnje, simulacija ugriza, ritualni
ples kao tjeranje pauka i bosanska sevdalinka poredani su u rebusnom
nizu. Uzmimo za interpretaciju predstave primjer u psihoanalizi često
spominjanog sna o satiru Aleksandra Velikoga. Mudraci san ne tumače
dubljim značenjem pojma, već rješenje nalaze u rastavljanju
riječi satir na dva sloga
(sa-tir) i interpretiraju ga kao "tvoj Tir", odnosno "osvojit ćeš
Tir". Rastvore li se predstave poput Woyzecka Ivana Staneva ili U mom je
srcu potres Goat Islanda dobivaju
se kontradiktorne, nepovezane slike, riječi i pokreti koji tek spojeni u nekom
novom redu, odgonetaču nude užitke.
Prizori novog teatra ipak
nisu posve analogni logici rebusa. U njima je riječ o vanjskoj montaži heterogenih elemenata maskiranom
sekundarnom obradom. Ona cjelini daje izgled jedinstva i uspostavlja
privid homogenog događaja. Iako zadržava izgled enigmatičnog
i nerazumljivog, kazališno događanje povezano je unutar sebe,
vremenski i prostorno. Nova dramaturgija pretpostavlja da predstava
strukturalno sadrži elemente koji djeluju kao zamjena onomu što
u predstavi nedostaje. Polazeći od dramaturških čvorova
redatelj razbija imaginarno jedinstvo prizora kakvi postoje u dramskom
predlošku, a jedinstvo shvaća kao bricolage, naknadnu
montažu heterogenih elemenata.
Kazalište slike prikazuje pokret, razvitak
svijeta i stvarnosti ili predstavlja individualno važne slike sa
živim izvođačima,
nezavisno od verbalne, intelektualne ili diskurzivne analize. Wilson
ili Fabre ne postavljaju pitanja o istini ili plauzibilnosti. U
njihovim predstavama nema suosjećanja, nasilja ili pročišćenja
gledaoca od straha ili odgovornosti. Nema ni moralne upitnosti.
Protagonisti nisu u funkciji mijenjanja društva, nikad im se ne
daju korisne informacije niti ih oni saopćavaju. Imaju "samo"
posredovati viziju i smisao njezine važnosti.
Na stanovit način
sudjelujemo u brisanju znakova subjektivnosti u glumi i u dikciji,
u hladnoći estetike. Pozornica
postaje mentalni prostor ispunjen unutarnjim glasovima. Tijelo
u kazalištu Roberta Wilsona ili Jana Fabrea antipod je artaudovskom.
Unutarnji monolog u cerebralnom wilsonovskom teatru prolazi kroz
tijelo, ali bez vidljiva afekta. Tijelo je posve kontrolirano poput
mehanizma. Njihov prethodnik prije je Craig s idejom nad-marionete,
a sustav predstave utemeljen je na preciznoj formuli bliskoj klasičnom
baletu: kako se držati i hodati u određenom ritmu. Formula
predstave kao rebusa u Wilsona i Fabrea pronalazi se u osobitom
tretmanu teksta, gdje je on uzet prema svojoj glazbenoj vrijednosti,
izvan racionalnog i značenjskog okvira. Fabreov monolog "She
Was And She Is, Even" radikalno razvija dijalektiku govora
i realnog koje je nepredstavljivo, kazujući nam "ako je realno
nepredstavljivo, govorimo ga". Govoreći o svom omiljenom
glumcu, autističnom Christopheru Knowlesu, Wilson kaže da
je Knowles idealan izvođač, jer može prenijeti tekst
bez zaokupljenosti smislom ili značenjem, bez bojenja teksta
interpretacijom. Redatelj kao montažer upravlja rezovima u gledaočevoj
misli. S jedne strane nazočni smo bujici označitelja
(neformuliranih gledaočevih misli), s druge bujici označenoga
vizualnog i zvučnog, odakle se riječ izdvaja ili ne.
Nalazimo se blizu scenskom postvarenju Lacanove supremacije označitelja. Jarčev
pjev Theatre du Radeau potvrđuje izvorno iskustvo
kazališnog autizma, superiornost
neverbalne misli i rečenica
izgovorenih šapatom na različitim jezicima. Nisu li neprekinut
govor i zvučna slika bez značenja, zapravo Foucaultova
"kontinuirana protočnost govora"?
Bitna oznaka nove kazališne
prakse odnos je sličnosti i istovjetnosti
s referencijalnim objektom. U povodu Magritteove slike Ceci
n'est pas une pipe Michel Foucault dokazuje da sličnost
koja dopušta identifikaciju nije i istovjetnost s prikazanim objektom.
Identificirana kroz crtež lule, lula to prestaje biti zahvaljujući
tekstu koji je prati, odnosno u transparentnosti brisanja označenoga.
Slika lule tako se rastvara u mnoštvo simulakra preko različitih
instanci slike.
Zamijenimo li sliku sa scenom i vidjet ćemo da je imitacija
reprezentaciji ono što je sličnost istovjetnosti. Slike odsječene
od njihovih referenata umnožavaju se imitacijom, metamorfozirane
su ili dekonstruirane riječima. U novom kazalištu tako dobijamo
virtualne osobe (ogledni primjer višestruko prikazanih virtualnih
osoba nalazimo u Travijati Branka Brezovca i Svinjcu Stanislasa
Nordeya). Prije nego li o mimezisu, riječ je o doslovnoj imitaciji.
Za razliku od mimetičke konstrukcije, imitacija je proizvodnja
slike kroz negaciju označenoga. Imitacija je reprodukcija
oblika čija se materijalna podrška razgrađuje (ohlađeni
gestus Nordeyevih protagonista analogiju nalazi u rimskom teatru
glumaca-parija).
Stanovite predstave (Gilgamesh, Masoch, Tokyo
Ghetto/Orgie, Deliverance)
namjerno odabiru nenormalnu situaciju koja traži propusnicu za
izlazak iz razuma. Ako želimo čuti
začetak kritike razuma okrenimo se Wittgensteinu koji tvrdi
da logika ne djeluje, nego opravdava. Nenormalnost traži samu
sebe ukoliko netko želi dospjeti u nju i u konačan otklon
od uobičajenih uprizorenja misli. Konstrukcija vrtložnog
vira sadomazohističke prakse najavljuje poremećaj perspektive
a rehabilitira strasti. Pretpostavke su Romea Castelluccia i
Rona Atheya da su društvena i filozofska ograničenja za
strasti otklonjena. Athey pokazuje da su granice seksualnosti
neodređene, a osjećajni ih, tjelesni i seksualni napadi
ispravljaju i otvrđuju. Analiza hijerarhijskih poredaka
u predstavi Tokyo Ghetto/Orgie omogućava
osobnostima silno proširenje tako naglo da ubrzo slijedi i njihov
tjeskoban
pad. Zašto Masoch nosi svečanu
ozbiljnost i sumornost poganskog rituala? Zašto je Atheyu seks
prispodobiv sceni na
križu, a užitak usporediv s Kristovom mukom? Atheyev fist-fucking i
penetracija umjetnog splovila u krajnje depersonaliziranom spajanju
dobrovoljnog silovanja i primitivne eksplorativne kirurgije dramatiziraju
demonizam seksualne imaginacije. Athey tako biološki konceptualizira
mušku seksualnost i invenciju komplulzivnih struktura.
Poslije očišćenja plesa od artificijelnosti i drame,
jednom uspostavljeno izvan okvira tržišnih vrijednosti, i smješteno
u područje slobode, tijelo je u neizvjesnim prostorima pobudilo
strah od anarhije trošenja. Ples više ne može i ne zna djelovati
ako nije upisan u moralni ili politički kontekst (Sasha Waltz,
Jérôme Bel). Postoji želja za pojačavanjem nove legitimnosti
plesa učvršćivanjem političkog prepoznavanja preko
vidljivog angažmana (François Verret).
Utvrđeno u svojoj vanjštini, fizičko
tijelo pojavljuje se u suvremenom dobu kulture kao
ekstremno kompleksan organički
dispozitiv. Osjećaji, strasti i misli u performansu razlikuju
se od tradicionalne upućenosti na dušu bez tijela, traže se
obično fizički odgovori u onome što bi bili "znakovi"
tijela. Tijelo je posebno Eurokazovo poglavlje. Preskočimo
li razdoblja egzistencijalističkog gestualnog tijela iz vremena
Jacksona Pollocka, svakodnevnog tijela umjetnika iz klasičnog
razdoblja performansa, festival se u temu uključio fokusiranjem
na autentično tijelo umjetnika aktivista (Kugla iz
kasnijeg razdoblja Damira Bartola Indoša), osobno i političko
(Stelarc) te autorefleksivno
tijelo (Franco B, Athey, Sprinkle). Između pankapitalizma i postmodernizma artikulira se alegorijsko,
dekonstruktivističko, kolapsirajuće tijelo teorije između
visoke i niske umjetnosti. Koncept artist-as-commodity Jeffa
Koonsa konvertiran je u tijelo kognitivno ispunjeno autorefleksijom
kroz slatkost, patnju ili grotesku.
Ivica Buljan
|
|