|
|
|


EUROKAZ 2004
Tako je kako je, sve iz početka: moramo ponovno potvrđivati Eurokazov
smjer, njegovo mjesto i značenje. Ovogodišnji Eurokaz morat će podsjetiti
na neke njemu važne grupe koje su vrhunski dosezi europskog kazališta
danas, a vrtoglav su kontinuitet snažnih ideja začele upravo na
Eurokazu. Njih je Eurokaz svojedobno među prvima prepoznao i uporno
promovirao nezainteresiranoj ili narogušenoj prosječnosti usprkos.
Grupe La Fura dels Baus i Soc. Raffaello Sanzio u
tom su smislu primjerne umjetničke pojave koje su svojedobno protresle
europsko kazalište, a danas su, možemo tako reći, razinom produkcijskih
uvjeta, stigle do sama vrha ne umanjujući dotok radikalnosti, zrelo
baratajući najrazličitijim scenskim mehanizmima, tehnologijama i
uporabama.
Soc. Raffaello Sanzio ciklusom Tragedija Endogonidia, čijih
se jedanaest epizoda producira i izvodi u deset najvećih europskih
središta, rastvara u najvećem mogućem stilskom i organizacijskom
formatu jedan od temeljnih problema suvremene kulture: krizu tragedijske
svijesti.
Umjetnička jezgra La
Fure dels Baus, nakon "specijalizacije"
u raznim svetkovinama otvaranja Olimpijskih igara i sličnih manifestacija
velikih brojki, danas se zabavlja postavljajući operne spektakle
na prestižnim festivalima poput Salzburga, ali ne zaostaju ni sa
svojim diskurzivnim postignućima. XXX predstava je presudnih političkih
i društvenih zahtjeva, ali se lako dade prekodirati i čitati kao
izgovor za interaktivnu pseudopornografsku igru u kojoj publika,
prema vlastitu izboru, slijedi pogodnosti desadovskih i La Furinih izazova.
Interaktivan
odnos s publikom okosnica je i produkcije njemačkoga koreografa Felixa
Ruckerta. Publika, zavezanih očiju, prolazi kroz
tri stupnja zavođenja i prepušta se izravnoj manipulaciji od strane
članova grupe, pretvarajući se u izvođaće koji sami ekonomiziraju
unutrašnjim zadovoljstvom.
I u predstavi slovenske grupe Via negativa publika će biti interaktivno zauzeta: određuje izvođaćima redoslijed
i kvalitet uporabe hrane
pa tako, u najboljoj tradiciji Greenawaya i Bunuela, nastaje sjajan
scenski komentar hranidbene shizofrenije modernog društva. I druga
dva projekta grupe Via negativa govore
svježinom nenadanom za slovenski teatar, nakon dugih godina krize
i epigonskog odnosa prema zapadnoeuropskom
novoteatarskom mainstreamu (osobito plesnom).
Predstava grupe Lucky Pierre iz
Chicaga računa s negativnim interaktivitetom; publika se neprestano
održava u stanju
iščekivanja, računa sa na
njezinu konzumentsku nestrpljivost. Predstava je to o trošenju vremena,
na ikonoklastičkoj razmeđi plemenita diletantizma i poticaja u stilu
Goat Islanda; svjedoči o vrlo aktivnoj
američkoj performerskoj sceni, koja se, ne bez ironije, pokušava
osloboditi novopridošle teorijske zagušenosti.
Francuska Compagnie
111 nastavlja našu temu novoga cirkusa, koju su prošle
godine svi sa zadovoljstvom prihvatili. Kao i u prošlogodišnjim
australskim predstavama, riječ "cirkus" u slučaju 111 može
samo uvjetno uporabiti; iako izvođači majstorski vladaju akrobatskim
tehnikama
i cirkuskim vještinama, sama predstava strukturirana je kao gusta
sanjarija nedefiniranih žanrovskih odrednica.
Kim Itoh,
kojeg uspoređuju sa još jednim Eurokazovim znancem iz davne prošlosti
- Saburom Teshigawarom, istinska je zvijezda suvremenog
Japana, vodeća figura japanske post-butoh generacije koja u shizoaktivnom
odnosu prema diktatu tradicije pronalazi iznenađujuće proizvodne
učinke.
I, na kraju, sazrjelo je vrijeme da dođe do ljubazna susreta
Eurokaza i zagrebačke Akademije dramske umjetnosti.
Na ADU se već nekoliko godina događaju stidljivi pomaci prema budućnosti
hrvatskog teatra,
a do te budućnosti je Eurokazu najviše stalo. Razgovori, predavanja,
susreti otkrit će nam možda prenaglašenu napetost, epidemiju ikonoklastičkih
rješenja u radovima Akademijinih đaka, ali i učiteljsku čežnju prema
slobodnijoj uporabi tradicionalnih didaktičkih zadanosti.
Gordana Vnuk
|
|