|
|
|

utorak 22., srijeda 23. lipnja u 21 sati
ZKM, Teslina 7
SOCIETAS RAFFAELLO SANZIO CESENA, ITALIJA
BR. #04 Bruxelles - Brussel, Tragedija Endogonidia
Societas Raffaello Sanzio, danas zasigurno jedan od vodećih
svjetskih kazališnih pogona, osnovala je 1981. u Ceseni skupina mladih
beskompromisnih umjetnika koji se, nakon znanstvene i umjetničke
naobrazbe, uključuju u kazališno, video i filmsko te uže likovno
i književno promišljanje. Počeci njihova rada u znaku su ikonoklastičkog
teatra koji se distancira od tradicionalne scene priklanjajući se
inventivnoj poetici nefigurativne energije, istodobno silovite i
rafinirane, spajajući sakralnu pretežno bizantinsku ikonografiju
i prirodne prostore i elemente.
Estetika grupe, poduprta bogatom raznovrsnošću talenata njenih članova,
vezana je uz priziv nostalgije koji istodobno vodi do ritualnih modusa
nasilja i svetosti; taj prostor velikih dramaturških rascjepa, gdje
dubina postaje razgovijetnim sudionikom, nešto je jedinstveno potresno
na suvremenoj svjetskoj teatarskoj sceni.
Posljednji njihovi svjetski uspjesi uključuju predstave Giulio
Cesare, Genesi - from the Museum of Sleep, Voyage au bout de la nuit
i Il
Combattimento, i u svima njima provedbeni odnosi ukazuju na nesigurne
mogućnosti predstavljanja koje oni izlažu kao topose kontradikcije
i simbolizacije u ulozi inherentna svjedoka. Taj je svjedok gledatelj,
u svakom od njihovih ostvarenja on svjedoči neizrecivom, neumoljivom
istodobnom širenju simboličke i eksperimentalne moći.
Godina 2004. obilježava četvrto gostovanje Societas Raffaello Sanzio
na Eurokazu. Nakon što su se zagrebačkoj publici prvi put predstavili
1989. s predstavama Sveta Sofija i Svjestan sam mržnje koju gajiš
prema meni, s Gilgameshom gostuju 1991., a Masoch izvode 1993. Ove
godine predstavljaju se četvrtom briselskom epizodom iz ciklusa Tragedija
Endogonidia.
Ciklus Tragedija Endogonidia započeo je u siječnju 2002. u Ceseni,
talijanskom gradu, sjedištu Societas Raffaello Sanzio i redatelja
Romea Castelluccija, gradu koji je neka vrsta Bayreutha suvremena
talijanskog teatra. Dramatski ciklus koji se razvija u jedanaest
odvojenih epizoda povezanih sa deset europskih gradova završit će
u listopadu 2004. jedanaestom epizodom u Ceseni, na istom mjestu
na kojem je i otpočeo. Bruxelles je za KunstenFESTIVALdesArts producirao
četvrti opus tragičke serije, nakon Avignona i Berlina, a prije Bergena,
Pariza, Rima, Strasbourga, Londona i Marseillea.
Tragedija je opskurna, no opskurnost čovjeka ne proizlazi iz akademskoga
promišljanja o tragičnom, nego iz njegove intrasubjektivne spoznaje
o tijelu koje ima apsolutnu moć nad njim. Ona ne priziva religijske
fantazme i u njezinoj jezgri nije smrt, nego skandal rođenja. Tragedija
se rađa tamo gdje se raspada iskustvo svijeta, od razine kontemplacije
do problema znanstvenih aksiologija.
Tragedija Endogonidia zamišljena je kao otvorena prezentacija; ona
stalno mijenja svoje smjerove tijekom tri produkcijske godine i pokazuje
različite stupnjeve razvoja, neprestano odgađajući svršetak. Briselska
četvrta epizoda, koju ćemo imati prilike vidjeti u Zagrebu, uvodi
nove figure u raspored pomaknuta humaniteta. Likovi su povezani temom
trajanja rasplićući nepoznanicu početka, rađanja, ulaska u jezik
i gutanja vremena. U dekoru dvorane od bijeloga mramora osvijetljene
sa šest neonskih svjetiljaka, Castellucci gradi predstavu dvostrukih
osi: ljudska tijela u njihovoj evoluciji - živa i uzdignuta nasuprot
tijelima rastočenima prijašnjim, prisilnim okvirom zakona i jezika.
Castelluccijev ciklus obrađuje u svakoj epizodi različite tragedijske
parametre - zbor, žrtveno janje, protagoniste, vatru, vrijeme...
Kako se ponovno vraćaju figure, teme se prilagođavaju drukčijim kutovima,
osi se određuju provizorno, predstava stvara nizove specifičnih
aluzija.
Ali ovdje nema smrti junaka, ničega što generira rezolutnost ili
mirenje.
Ciklus je postavljen kao inventivni proces bez zaklona i elipsi.
To je dramatski sustav sa snažnom komponentom razvoja, a epizode
su stupnjevi promjene. Tragedija se predstavlja bez kora, njegovih
komentara i uvida, ona barata jednostavnim bićima koja svojim gonadama
neprestano osiguravaju smjer neustrašive besmrtnosti.
http://www.raffaellosanzio.org/
|
|