19. Eurokaz Festival >> Uvodnik
 
 
     
     
  Uvodnik

19. Eurokaz

Eurokaz će se u devetnaestom izdanju baviti inovacijom u prostoru kazališnoga konzervativizma.

Kretat će se, dakle, onim metodološkim tragom, koristit će se sličnim pretpostavkama kao u prošlogodišnjem istraživanju novog cirkusa: inovacije su moguće i u onim žanrovima koji se zasnivaju na nepovredljivosti svojih svjetonazora. Dok bi za inovativno, avangardno kazalište vrijedio aksiom da se u procesu rušenja ustaljenih svjetonazora ruše nužno i strukture mišljenja te forme i umjetnički postupci koji taj svjetonazor podupiru i razvrstavaju, za kazališni konzervativizam pretpostavka tog procesa djeluje intrigantno.

Pa ako se u sociološkom smislu koristimo terminom konzervativna revolucija, pokušat ćemo istražiti da li je nešto takvo moguće u polju teatra.

Kazališni konzervativizam računa na nepovredivost mitološke matrice, netragedijski, dakle, endemski redukcionizam, na moralnu horizontalnu pokrivenost (po potrebi i na horizontalnu homogenizaciju) i na obitelj te teleološku hijerarhiju kao vertikale.

Eurokaz 05 otvorit će se tako predstavama koje računaju na ulogu neposredne društvene okoline, bilo u tematskom bilo u gradbenom smislu. Tu okolinu mogli bismo nazvati i širokim pojmom susjedstvo; od tematiziranja bliske svakodnevnice koja poništava utopijske obzore i patos proboja, kritiku zamjenjuje odgodom, do socijalnih poticaja koji prethode radu sa neprivilegiranim skupinama.

Eurokaz 05 ponudit će nam neku drukčiju društvenu i izvedbenu energiju koja razmiče granice bešćutna kazališnog profesionalizma i sužava naš društveni bitak na dojmljive prizore razmjene ljudskog materijala koji može ponovno, nakon duga neurotičnog niza, zapanjiti kao psihotički zamašnjak umjetničkoga stvaranja i njegove inovacije.

Gostima iz inozemstva koji u tom kontekstu sabiru energiju ulice (Bruno Beltrao, Abou Lagraa), raspiruju prisluškivanje kolektiviteta (Arne Sierens, Emma Dante, Fratelli Mancuso) ili premontiravaju mitologeme (DJ Spooky, Béla Pintér) pridružit će se i dva rijetka hrvatska primjera uporabe susjedstva: Zahtilin Labin Art Express i Čokrićev Šušur Bol sa Brača.

I dvije preostale inozemne predstave, ona američke skupine Goat Island i solo Anne Terese De Kersmaeker presudno su društveno određene. Psihotički zamašnjak u terapeutskoj praksi teatra Goat Island iskušava već dugi niz godina, a Anna Teresa sjajnim lomom nostalgije i angažmana uspostavlja, budimo u to sigurni, novu izvedbenu hrabrost u svjetskim razmjerima.

I, na kraju, kad smo već kod hrabrosti, predstava mlade zagrebačke skupine Kombinirane operacije, ne samo u hrvatskim okvirima, prati proboj u smjeru povećane odgovornosti formi i pomaže da ovogodišnji Eurokaz, kao rijetko kad, postigne punu sabranost i filigransku ulančanost svog izbora.

Gordana Vnuk




 
 
 
 
 
change to English
O festivalu
Arhiva
Publikacije
Kontakt
Uvodnik
Predstave
Program
Ulaznice
Lokacije
Sponzori
Impressum
Plakati