EURIJALA 2023.
U posljednju godinu dana pojavilo se u Hrvatskoj nekoliko izuzetnih, visokotalentiranih i obrazovanih mladih scenskih umjetnika (K. Grubiša, M. Rismondo, R. Racz, L. Raušević, R. Pečečnik...) koji nikako da potvrde svoje kompetencije i novinu svojih smjerova.
Stoga će se ovogodišnja Eurijala koncentrirati na afirmaciju i dubinsko razumijevanje tih mladih nagnuća, koje nastaju izvan rigidnosti kazališnih institucija.
U sklopu Eurijale predstavit će se i hrabar koncept neverbalnog teatra koji se pedagoški njeguje na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku, čija važnost i modernost do sada nije dovoljno široko zahvaćena i prepoznata u Hrvatskoj. Predstavit će se radovi E. Jagec, J. Ruže i M. Hrlić.
Eurijala će otvoriti i podignuti prostor Eurokazove predstave Mrtvački ples, i tako ponovno u fokus pažnje staviti redateljski rad Borne Baletića koji je, nakon skoro trideset godina od svojih postava Krležinih Legendi (Michelangelo Buonarroti i Kraljevo), a koje su bile datumi u shvaćanju Krležina kvantitativnog teatra, ponovno pristupio teatru s najvišim ambicijama.
Eurokaz će u sklopu Eurijale koproducirati i njegov najnoviji hibridni rad Superpozicija. Tu su i dvije slovenske predstave kao zanimljiv kontrapunkt mladom hrvatskom teatru, nastale na vrlo sličnim estetičkim premisama. Posebna će se pažnja posvetiti razgovorima oko predstava i koncepata, te će se u sklopu Eurijale organizirati i ljetna škola izvedbenih umjetnosti.
Ovogodišnje aktivnosti Eurijale podijelit ćemo u tri bloka.
U lipanjskom bloku predstavit ćemo izmijenjenu verziju naše prošlogodišnje produkcije Mrtvački ples u režiji Borne Baletića, s izuzetno prodornim ansamblom, u ambijentalnom dispozitivu, pod otvorenim nebom, u dvorištu Pravnog fakulteta na Gornjem gradu, pa stoga i s radikalno izmijenjenim mizanscenskim rješenjima.
Sljedeći lipanjski festivalski događaj je opsežna prezentacija rada Odsjeka neverbalnog teatra Akademije u Osijeku. Riječ je o tri predstave studenata i diplomanata te Akademije skupljene pod naslovom Neverbalne strasti jer emeniraju nesvakidašnju scensku energiju koja jedva da koristi riječi i ne oslanja se na logomahiju. U tim se predstavama miješa nepatvoreni patos, inovativan modalitet trošenja vremena s jakim udarima suvremenosti i mitologema današnjice.
Krajem lipnja u Café Melinu održat će se ambijentalna predstava, prema tekstu i u režiji Mihovila Rismonda, Ljubav u afteru. Rismondo je jedan od najorginalnijih i najtalentiranijih dramatičara mlade generacije. Predstava gotovo naturalistički dodiruje beznađe mlade generacije, a nada u bilo kakav boljitak ima ironičan, skriveni premaz neodgovornih nostalgija.
U srpnju je praizvedba Eurokazove korodukcije s Khaos Kolektivom novog Rismondova teksta Pater familias na gornjogradskom Stossmayerovu šetalištu pod vodstvom nadarene studentice režije Kristine Grubiše. Riječ je o bespoštednoj analizi dviju malograđanskih obitelji pred raspadom. Sjajno izoštren dramski dijalog, istovremeno povišen i trivijalan pun kontrapunktualnih situacija još jednom pokazuje Rismondovu scensku umješnost koja otkriva nove prostore i strukture osjećanja.
Na jesen su u planu izvedbe ambijentalne predstave "Strijela Panonska" na jezeru Bundek, a vraćamo se i u HIS sa novim projektom Borne Baletića pod nazivom "Superpozicija".
Početkom prosinca, a u sklopu Eurijale održat će se nekoliko izvedbi najnovije Eurokazove produkcije Novi sotona nastale u suradnji s estonskom produkcijskom kućom Vaba Lava, kao mješavina dramatizacije romana estonskog klasika A. H. Tammsaarea Nevolje novog Sotone i drame hrvatskog eskpresionista J. Kosora Požar strasti.