dugometražni dokumentarni film, 72 min, 2016., premijerna projekcija: Pula Film Festival, 11. srpnja 2016.
Dugometražni dokumentarni film “Pomutnje” u režiji Lane Kosovac prati razvoj naše istoimene predstave, a nastao je u koprodukciji Eurokaza i Akademije dramske umjetnosti, uz potporu Hrvatskog audiovizualnog centar (HAVC).
'Pomutnje' su dokumentarni film o procesu nastanka kazališne predstave, o svemu onom skrivenom čemu publika inače nema pristup. Mladi glumci, premijera u New Yorku, rad s poznatim redateljem na iznimno zahtjevnom projektu… Neiskusna filmska ekipa prati višemjesečne pripreme, a istovremeno se i sama suočava s kreativnim i produkcijskim pomutnjama te postaje protagonist filma. S kakvim se teškoćama susreće produkcija predstave, kakve dvojbe muče glumački tim, s kojim se problemima nosi filmska ekipa? Obje će ekipe biti izložene velikim pritiscima i morati zadovoljiti visoka očekivanja u prvim koracima svog profesionalnog života.
Filmska ekipa prati postavljanje nezavisnog kazališnog projekta, nastalog prema romanu Roberta Musila 'Pomutnje gojenca Törlessa', u režiji Branka Brezovca, produkciji Eurokaza i koprodukciji Akademije dramske umjetnosti, njegov napredak i zapreke s kojima se sudionici susreću tijekom priprema u Zagrebu i Grožnjanu te premijernih izvedbi u New Yorku. Film snimaju studenti završnih godina Akademije dramske umjetnosti, a protagonisti su njihovi kolege, a svima je ova kazališna predstava prvi profesionalni angažman. Studenti glume su dvostruko izloženi, s jedne strane kroz pripreme i probe za predstavu, a s druge zbog kamera koje bilježe njihova preispitivanja i posrtanja, ali i zbog zahtjeva koje postavljaju producentima predstave. Budući da i filmska ekipa nailazi na mnoge zapreke i odbijanja, u konačnici okreće kameru prema sebi ne bi li pokazala kako zapravo izgleda snimanje dokumentarnog filma. Mogu li predstava i snimanje filma svojim protagonistima i autorima promijeniti živote? Ili barem malo na njih utjecati? Film koji je počeo kao making of razvio se u kreativni autorski dokumentarac.

O REDATELJICI
Lana Kosovac završila je studij politologije na Fakultetu političkih znanosti te diplomski studij filmske i TV režije igranog filma na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Njezini studentski kratkometražni igrani i dokumentarni filmovi igrali su na više hrvatskih i inozemnih filmskih festivala. Dokumentarni film Park ljubavi (2013.) osvojio je nagradu publike na Liburnia Film Festivalu, a kratki igrani film Mrzim te (2013.) nagradu za najbolji film u domaćoj konkurenciji na Tabor Film Festivalu. Voditeljica je Filmske škole Kinokluba Zagreb unutar kojeg aktivno djeluje. Pomutnje su njezin prvi dugometražni film.
BILJEŠKA REDATELJICE
U ovom projektu našla sam se sasvim slučajno. Pokrenula ga je Gordana Vnuk predloživši dekanu Akademije Borni Baletiću da se uz produkciju predstave snima i film. U početku nitko nije znao kakav bi to film trebao biti niti koliko angažmana, sredstava i vremena iziskuje njegovo snimanje. No unatoč neizvjesnosti i stresu proživljenima u te dvije godine, nešto me tjeralo da ovaj film držim i da ga ne puštam. Isto je razmišljala i filmska ekipa iako smo se većinu vremena pitali što to zapravo radimo ili pak, češće, kako ćemo to učiniti. Naglašavam da nam je ovaj projekt svima bio nepoznato tlo: i filmskoj ekipi i meni i Eurokazu ovo je bio prvi dugometražni film. Ono što nas je međutim sve održalo na okupu je neki špurijus, neki neobjašnjivi nagon zbog kojeg se uvijek iznova podvrgavamo iscrpljujućem procesu snimanja u nadi da ćemo na kraju nešto ipak izvući.
Počeli smo klasično, praćenjem proba predstave, ali kako se produkcija filma zakomplicirala, iskristalizirao se koncept da moramo, da bi film bio vjerodostojan, i sami postati protagonisti. S obzirom na to da smo snimali svoje kolege, studente glumce, se činilo pravednim kameru usmjeriti i prema sebi. Zašto ne prikazati obje strane? Smatram da su dokumentaristi dužni barem jednom izložiti sebe kameri ako žele snimati svijet oko sebe i provlačiti ga kroz filtar vlastita doživljaja prije nego li ga prikažu zainteresiranoj publici. Sada, na kraju, mogu samo reći da je onaj špurijus s početka zadovoljen odličnom suradnjom filmske ekipe, ali i dinamičnom međuigrom s protagonistima.
A naziv filma? Niti jedan drugi mu ne bi bolje pristajao.
BILJEŠKA PRODUCENTICE
Oni koji znaju za Eurokaz sjećaju ga se kao festivala novog kazališta koji se održavao od 1987.–2013. i koji je pozivao u Hrvatsku danas najutjecajnije svjetske umjetnike s njihovim ranim radovima, identificirajući važne kazališne fenomene i pokrete suvremenih izvedbenih umjetnosti prije nego što su postali mainstream.
Prestankom festivalskih aktivnosti Eurokaz se transformirao u producentsku kuću koja je u protekle tri godine realizirala nekoliko uspješnih predstava.
Mnogi ne znaju da se Eurokaz u međuvremenu registrirao i za filmsku djelatnost u namjeri da poveže kazalište s filmskim medijem u čemu je već prije imao iskustva jer je među prvima u Europi, još davnih osamdesetih, promovirao upotrebu suvremenih medija i novih tehnologija na sceni, među kojima su upravo film i video zauzimali važno mjesto u inoviranju kazališnih jezika.
Tako je Eurokazov producentski filmski prvijenac, uz Akademiju dramske umjetnosti kao koproducenta, nastao iz mutne želje da se dokumentira ambiciozan, izvanserijski akademijski rad na predstavi Pomutnje koja je svoju svjetsku premijeru imala u New Yorku u rujnu 2014., i, usporedo s tim, da se zabilježe, u nas jedinstveni, autorski postupci redatelja predstave i profesora ADU Branka Brezovca.
Ali producentske strategije, s pristizanjem snimljenih materijala, polako su prepoznavale u inicijativama, u to vrijeme studentice režije, Lane Kosovac neki novi dramaturški prostor živosti i nepatvorenosti, ne samo u interakciji izvođača i redatelja Brezovca već i unutar razlaganja temata predstave s njegovim prihvaćanjem na glumačkoj i ljudskoj razini.
Projekt je tako nadrastao puki „making of“ te se osovio u autorski dokumentarni film od 70 minuta koji je samu predstavu kao i ekspertno praćenje Brezovčevih metoda stavio u prijevoje čuđenja i u procesnost zalutalog, što će reći u stalnu, za hrvatske filmske prilike hrabro osviještenu, odgodu brušenja koncepcijskih inicijativa i koncepcijske uravnoteženosti.
Iskrenosti u tom filmu ima ponajviše, ali i upravo toliko da gledatelj posumnja u moralnost njezinih nefabulativnih prisega, ali i terapeutskih dodira. Početna zbunjenost studenata i suprotstavljenost lukavosti profesorovih taktičkih invektiva polako gradi svoju dramaturgiju i završava u odstupu ironije pred pomutnjom mnogostrukih uvida. Što će reći: autorica filma i snimateljska ekipa izborili su se, nimalo teško, za potpunu slobodu da snimaju što žele, nije tu bilo građanskih i statusnih zaštita i izvrdavanja dokumenata, a ako je i bilo montažne autocenzure, valja je pripisati mladenačkim teškoćama da se ne ostane zagubljen na brisanom prostoru budućih tržišta.
Jer hrvatski film i nema drugo do svoga brisanog prostora ideoloških meta i komercijalnih nameta.
Gordana Vnuk
EKIPA:
Redateljica: LANA KOSOVAC
Scenaristi: MATIJA DRNIKOVIĆ, LANA KOSOVAC
Producentica: GORDANA VNUK
Koproducent: BORNA BALETIĆ
Snimatelji: EMA GIUNIO, SVEN MIHALJEVIĆ
Montažerka: URŠA VLAHUŠIĆ
Montaža i mix zvuka: TIHOMIR VRBANEC
Skladatelj: BOJAN ROKVIĆ
Izvršni producent: MATIJA DRNIKOVIĆ
Kolor korekcija i DCP mastering: TOMISLAV STOJANOVIĆ
Asistent montaže: OLEG SKORIN
Produkcija: EUROKAZ
Koprodukcija: ADU
U suradnji s: DOMINO, KINOKLUB ZAGREB, ANTITALENT PRODUKCIJA
Financijska podrška: HAVC
PROTAGONISTI
Hrvojka Begović / Adrian Pezdirc / Domagoj Janković / Dado Ćosić / Ognen Drangovski / Suzana Brezovec / Romano Nikolić / Branko Brezovec / Gordana Vnuk / Ema Giunio / Lana Kosovac / Sven Mihaljević / Borna Baletić /
Trailer je dostupan ovdje.
Teaser je dostupan ovdje.
Preuzmite press kit ovdje.