Eurokaz / Queer Zagreb

POSLJEDNJA NOĆ

Slobodna dramatizacija i adaptacija proznog djela Ratka Cvetnića Kratki izlet, zasigurno jedne od najboljih proza hrvatske književnosti na temu Domovinskog rata, uz korištenje motiva romana suvremenog irskog književnika Johna Boyna Prigovor savjesti i prizora iz obimom najveće drame u povijesti književnosti Posljednji dani čovječanstva austrijskog književnika Karla Krausa.

 

Boynov roman, smješten na francusku frontu Prvog svjetskog rata, govori o prijevojima pacifističkih ideja; to je analitički roman vrlo precizne vivisekcije ratnog morala i istovremeno osmatranje apoteoze patriotizma iako se od patriotizma sistematski zazire. Cvetnić, pak, do iste patriotske dijagnoze dolazi kroz povišenu ironiju i smirujući sarkazam. Posljednji dani čovječanstva tvorevina je pak neobične, titanske strukture o raspadu čovječanske logike od početka Prvog svjetskog rata. Krausov je rad zapravo velika zbirka medijskih citata koji osupnjuju namjernim nedostacima poanti te literarnih i dramaturških mehanizama. Otuda i Eurokazova temeljna ideja scenske adaptacije Krausova djela koja bi uključila sve njegove metodološke i energetske potencijale pa se tako u projekt Posljednja noć uključuju scenski komentari proznog djela Kratki izlet,  koje krausovski potmulom energijom secira tokove i ishode rata u Hrvatskoj devedesetih, ali i nizove apokaliptičnih citata hrvatske medijske stvarnosti. Cvetnićeva je proza, u našoj javnosti prihvaćena kao najiscrpnije djelo na temu bliske hrvatske društvene povijesti i njezin se spoj s dubokom antiratnom vivisekcijom Karla Krausa nameće kao nešto samorazumljivo, iako ne i kao lako prispodobivo. 

 

Predstava je nastala u koprodukciji s Dominom
i u suradnji sa Zagrebačkim kazalištem lutaka, Austrijskim kulturnim forumom i KUC Travno.