EURIJALA 2024.
TREĆI SVJETSKI ART
Specijalan festival, dio Eurokazovih aktivnosti (koje se primarno zanimaju produkcijom scenskih projekata), s uvijek moćnim, ambiciozno usmjerenim programom.
Eurijala se po opsegu ne da mjeriti s nekadašnjim Eurokaz festivalom koji se 2014. transformirao u produkcijsku kuću, ali ona svojim njegovanim odabirom precizno ukazuje na pojedine beskompromisne segmente europskog i hrvatskog kazališta.
U tome ugašeni Eurokaz festival i Eurijala polaze od istih programskih pretpostavki.
2022. godine u lipnju Eurijala je predstavila ekstenzivan blok estonskih inovativnih projekata, a ove, kao i prošle godine, u prvom, ljetnom dijelu svog programa (a jesenski će se baviti predstavama peripatetičkih scenskih duktusa), usmjerit će se prema artikulaciji hrvatske mlade inovativne scene.
Otuda ova programatska hiperbola: Treći svjetski art.
Eurokaz Eurijalom od prošle godine slijedi dvoje tek diplomiranih studenata neverbalnog kazališta Akademije za umjetnost i kulturu Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku: Enu Jagec i Juru Ruža. Oni se ove godine predstavljaju složenijim scenskim zahvatima s intrigantnim izvođačkim postavima.
U oba slučaja riječ je o iznenađujuće visokom vanstandardnom scenskom iskustvu koje pribavlja autentične dramaturške postupke i dohvaća polja rastvorenih performativnih mogućnosti.
Njima će se u ljetnom dijelu Eurijale pridružiti još jedan osječki student: Josip Bišćan. Njegov scenski rad intelektualnim premisama kontrapunktira ekonomiju geste, gotovo do ikonoklastičke redukcije asocijativnosti.
Eurijalu će otvoriti stalni glazbeni suradnik Eurokaz produkcije Antun Toni Blažinović s do sada najelaboriranijom i najopsežnijom prezentacijom svojih nesvakidašnjih teorijskih glazbenih postavki.
II. dio
Jesenski dio Eurijale otvara radikalno, peripatetičko čitanje Shakespeareova remek-djela "Hamlet" u režiji Branka Brezovca i izvedbi prilepskog teatra "Vojdan Černodrinski“ koji je već nekoliko puta gostovao u Zagrebu (predstave “Antica” i “Glembajevi, još jedna Legenda”), ponajviše u sklopu Eurokaza. Da je riječ o nesvakidašnjem pristupu toj najtajnovitijoj tragediji svjetske dramatike ne treba posebno isticati. I dok je Brezovčev "Hamlet" s Turskom dramom na Eurokazu ´95 smutio gledateljstvo strategijom "Hamleta" bez Hamleta, ovogodišnji ustrajava na agnostičkom čitanju, usuprot svakoj interpretativnoj šifri ili kodu.
Slijedi hrvatsko-argentinska koprodukcija "Infinite Archive #1 Unstoppable" u taktilnoj režiji svestranog multimedijalnog umjetnika Gonzala Quintana. Predstava u prvi plan stavlja igru dokumenata, osobnih iskustava koji se gube u različitim umjetničkim formatima i tako dostižu svoju esencijalnu ozbiljnost. Zbog složenosti pripreme predstava nastaje suradnjom Eurokaza s udrugom Domino.
Dokumentu je privržen i scenski događaj "Informans: Noordung // 1995 - 2025 - 2045 / Sjeverni poredak / Treća iteracija", Eurokazu izuzetno bliskog Dragana Živadinova koji je svojim kozmokinetičkim predstavama oduševljavao herojsko doba Eurokaza. Nakon dugo godina izbivanja Živadinov se vraća ekstenzivnim podsjećanjem na početke i dugovječan kontinuitet izvođenja predstave "NOORDUNG", koja je imala premijeru 1995. godine i obnavlja se svakih deset godina sve do 2045., kada će posljednja izvedba svečano završiti u svemirskom brodu.