Mini festival, potpis i popis Eurokazove sezone
Pored svoje glavne, produkcijske djelatnosti Eurokaz od ove godine pokreće i mini festival pod imenom EURIJALA na kojem će se moći vidjeti nekoliko inozemnih gostovanja kao i rezime predstava Eurokazove produkcije. EURIJALA je, dakle, svojevrsni potpis i popis Eurokazove sezone, a predstave će biti okupljene oko različitih tematskih cjelina. Na ovogodišnjoj, prvoj EURIJALI dajemo uvid u programski profil partnerskih institucija i umjetnika s kojima Eurokaz surađuje i planira surađivati.
Nakon Manipulacija u rujnu, sljedeće gostovanje je predstava Ponos i predrasude - scena za Dvoje teatra Anton Podevšek iz Novog Mesta prema romanu Jane Austen i tekstovima Alaina Badioua, a u režiji Matjaža Bergera.
Gostovanje je ostvareno u suradnji s MSU Zagreb.
četvrtak, 10. prosinca 2015. u 20 sati
dvorana Gorgona, Muzej suvremene umjetnosti
Avenija Dubrovnik 17
Predstava je na slovenskom jeziku uz titlove na engleskom (Jane Austen) i hrvatskom (Badiou).
Nema ljubavi bez rizika, kao što nema ni rata bez mrtvih! Duboko, autentično, neposredno iskustvo Drugog nezamjenjivo je za puninu života.
Jedan od najpopularnijih i najomiljenijih ljubavnih romana, Ponos i predrasude Jane Austen, doživio je brojne filmske i televizijske adaptacije, ali izazov je i kazalištarcima. Od prve slavne rečenice: "Općenito je poznata činjenica da je bogatu neoženjenu čovjeku žena prijeko potrebna" gradi se glavna tema romana, a to je: predbračno udvaranje i dobra udaja/ženidba. Ta klasična priča o ljubavi i nerazumijevanju u strogo klasnom engleskom društvu, osim društvenih aspekata sadrži i suptilnu psihologiju ljubavi. Odnos između glavnih junaka, Elizabeth i Darcya, gradi se, elem, na njezinu ponosu i njegovim predrasudama. Igra zavođenja zadana je društvenim konvencijama, ali u potki ipak sadrži ono temeljno pitanje koje svi motamo po glavi u procesu zaljubljivanja: „Je li on/ona doista prava osoba za mene?“ Austen mudro vodi svoje protagoniste prema toj spoznaji – i to usprkos stereotipovima o udaji, braku, stjecanju egzistencijalne sigurnosti u društvu koje ženama ne dopušta nasljeđivanje posjeda.
Mi živimo u svijetu u kojem je imperativ sve, pa tako i ljubav, iznova definirati i interpretirati. Stoga su autori predstave kazališta Anton Podbevšek posegnuli za provokativnom koncepcijom Alaina Badioua, francuskog filozofa, koji polazi od Rimbaudovog usklika: „Ljubav treba ponovno izmisliti, to se zna“. Na to ga je potaknula reklama za web-stranicu za upoznavanje, koja je izvrtala poznate citate: „Izaberite ljubav bez slučajnosti! Možete biti zaljubljeni, a da ne izgubite glavu!“ Usto, nude, „ljubavni coaching“, što Badiou komentira: „Znači, imat ćete trenera koji će vas pripremiti da se suočite s tim iskušenjem. Mislim da ta reklamna propaganda odražava sigurnosnu koncepciju 'ljubavi'. To je ljubav kao osiguranje od svih rizika: dobit ćete ljubav, ali tako ćete dobro proračunati svoju nagodbu, tako ćete dobro unaprijed izvršiti selekciju svog partnera tipkajući po internetu… Dakako, uvjeren sam da ljubav, kao kolektivna sklonost, kao nešto što – gotovo svi se slažu – daje životu intenzitet i smisao, ne može biti taj dar postojanju ako je rizik u potpunosti odsutan. To mi izgleda kao propaganda rata 'bez mrtvih' koju je u jednom trenutku provodila američka vojska… Rat 'bez mrtvih', ljubav 'bez rizika', nema slučaja, nema susreta, u svemu tome vidim prvu prijetnju ljubavi…“ Badiou tvrdi da moramo pronaći novi ljubavi diskurs u kojem će postojati duboko iskustvo Drugog, iz kojeg će se tkati ljubav, iz kojeg ćemo promišljati o sceni za Dvoje. Dakle, moramo se odreći sigurnosti i ugode te iznova izumiti rizik i avanturu.
Jane Austin sjajno kreira takvu scenu za Dvoje, ali su likovi u situaciji dvostrukog nesporazuma: Darcy je bahat, a Elizabeth ponosna. U tom svjetlu promatraju jedno drugo. Stoga je početna antipatija zapravo već bila njihov izbor.
Igraju:
Maruša Majer
Joseph Nzobandora – Jose
Mateja Rebolj
Pavle Ravnohrib
Petra Govc
Janez Hočevar – Rifle
Sabina Kogovšek
Ula Furlan
Voranc Boh
Jana Menger
Jure Longyka
Saša Pavlin Stošić
Akira Hasegawa
Nadiya Bychkova
Miha Vodičar
Mojca Zlobko Vajgl
Leticia Slapnik Yebuah
Koncept i režija:
Matjaž Berger
Dramatizacija:
Eva Mahkovic
Scenografija:
Marko Japelj
Glazba:
Peter Penko
Kostimografija:
Alan Hranitelj
Koreografija glumaca:
Jana Menger
Oblikovanje svjetla:
Jernej Guštin, Simon Žižek
Oblikovanje zvuka:
Uroš Bon
Oblikovanje videa:
Gašper Brezovar
Inspicijenti:
Andrej Berger, Mitja Sočič
Vođa projekta
Andrej Berger
Produkcija Anton Podbevšek Teater
u suradnji sa Cankarevim domom, Ljubljana
Trailer pogledajte ovdje.
Fotografije su dostupne ovdje.